onsdag 16 mars 2011

Recept på Cheesecake-Brownies


(Ni får en tråkig bild på kantbitar som stått framme på bänken några timmar...)





Kaksmeten

200 gr Margarin

3 dl Socker

2 st Ägg

1 dl Kakao

2 dl Vetemjöl

2 tsk Vaniljsocker

1 tsk Bakpulver




Fyllningen

300 gr Philadelphiaost

1½ dl Creme fraiche

2 st Ägg

100 gr Vit choklad





1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet i en stor kastrull. Ta kastrullen från värmen och häll i socker och ägg. Rör smeten slät.

2. Sikta (eller skit i det och bara gör som vanligt) ner alla de torra ingredienserna och rör smeten slät igen.

3. Bred/häll/skrapa ut smeten jämnt i en smord och mjölad eller bakplåtsklädd liten långpanna. (jag tog den som är kring 20x30.. eller typ 22x32 eller nåt sånt) Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 20 min.

4. Rör samman philadelphia-ost och cremefraiche medan kakan är i ugnen. Knäck i äggen ett i taget och rör smeten slät mellan varje.

5. Smält chokladen. (i vattenbad eller i mikron) Rör ner den i smeten till fyllningen.

6. Ta ut kakan när den fortfarande är lite kladdig, prova med sticka. Häll över fyllningen och ställ in kakan i nedre delen av ugnen igen. Grädda ca. 10 min eller tills fyllningen stannat.




7. Låt kakan bli kall i formen! Skär sedan upp rutor i önskad storlek.




NJUT!





Och kom ihåg det viktigaste: När ni har bakat den så BJUD IN MIG!





Skruttnij, Mekkaplutt & Blashej - Over and out

1 kommentarer:

Syster Emma sa...

Åhh, gud vad gott det såg ut och lät. Det ska jag prova göra imårrn! med risk för att äta ihjäl mig..