fredag 14 oktober 2011

Barnuppfostran

Det här med att uppfostra sina barn på "rätt" sätt.

Jag bryr mig inte hur DU uppfostrar DINA barn. Vad du ger dom att äta eller hur mycket dom får bestämma. Det är ditt val och allting är upp till dig.


----------------------------------------------------------------------------


Jag tänker oftast såhär när det gäller min Semla:

"Hur skulle jag vilja ha det?"
"Hur skulle jag vilja bli bemött i den här situationen?"
"Vad skulle jag vilja göra nu?"
"Vad skulle jag vilja lära mig?"


Jag har börjat låta Semlan välja själv mycket mer.

"Vill du ha välling nu?"
"Vilken vill du ha?" (håller upp två eller fler klädesplagg/leksaker/skor/mm.)
"Ska vi gå ut?"
"Vill du se på Mora Träsk?"
osv.


Jäklar vad hon har utvecklats som person!
Hon har börjat lära sig jättemånga tecken och använder dom när hon vill något.
Hon kan säga "dadada" = Ja  och "nejnejnej" = Nej
Man säger VOV då tecknar hon hund
Man säger mjau, så säger hon också mjau och tecknar katt
Hon ger kramar lika mycket som hon får kramar
Hon leker på ett helt annat sätt med sina leksaker. (dockorna får äta mat och äta välling ur flaska, bilarna får köra genom hela lägenheten och parkeras bredvid varandra, hon kramar även dockor och mjukdjur, hon städar ofta upp det hon rivit ut, hon vill alltid välja kläder själv osv.)



Jag fortsätter med det jag tycker funkar för henne och jag trivs med.


Nu vill jag inte vara elak eller så.
Men jag säger redan nu att jag faktiskt skiter fullständigt i om ni tycker att jag gör fel!

Skruttnij, Mekkaplutt & Blashej - Over and out

2 kommentarer:

Aizza sa...

jag ska då minsann säga vad jag tycker om hur du gör!
Helt jäkla rätt!
Låter så otroligt mysigt med en liten dam med så stark vilja och glädje!
Tror verkligen att barn utvecklas väldigt bra, och vi gör dom lätt mycket mindre än vad de egentligen är. Barn förstår så mycket mer än vad vi kan ana!
Så kör på ditt, du ser ju att din lilla goa flicka trivs och utvecklas, och det är det viktiga!!!

EMALJ sa...

Det är väl inget fel :) Kram!